Jesień 2014 – 11 znakomitych artystów w Pardon, To Tu

Zlokalizowany na pl. Grzybowskim w Warszawie klub, tuż obok Teatru Żydowskiego, co miesiąc zaskakiwał miłośników muzyki znakomitymi koncertami. Ale takich propozycji, jakie Pardon, To Tu przygotowało na listopad, chyba jeszcze nie mieli w swojej historii! Przez 11 listopadowych wieczór na scenach pojawią się muzycy wybitni, z których część stanowi absolutnie I ligę jazzu, choć o niewielu mówi się tak wiele, jak o Pacie Methenym czy Herbiem Hancocku.

Poniżej pełna lista wydarzeń, warto wybrać się na każde z nich. Redakcja Lizard szczególnie rekomenduje zobaczenie na żywo: saksofonistę Petera Brötzmanna, legendę free-jazzu (co starsi czytelnicy mogą pamiętać jego koncert z Jazz Jamboree w ’74 roku), Roba Mazurka, doskonałego trębacza i kompozytora, którego płyty pojawiały się parokrotnie na łamach pisma (recenzja Skull Sessions) oraz Marca Ribota, fantastycznego gitarzysty, znanego m.in. z różnych projektów Johna Zorna, w tym jazz-rockowej Electric Masady.

11 Nights At Pardon ToTu

02-03.11.2014

2 Nights with ‚Made To Break’

Bilety: 35 PLN (jednodniowe) / 55 PLN (2-dniowy karnet)

Ken Vandermark łączy tu swoje zainteresowania i doświadczenia z muzyką Etiopii i The Ex, Johna Cage’a i Mortona Feldmana. Miesza to wszystko z postrzeganiem przez siebie jazzu i muzyki improwizowanej. Mimo, że opracował ramy kompozycyjne zespołu to mogą być one przekształcane w zupełnie wyjątkowy sposób na potrzeby każdego koncertu w polu melodii, dźwięku i rytmu.

Oszczędny system daje muzyce ‚Made To Break’ niemal bezprecedensową elastyczność i bezpośredniość. Oprzyrządowanie kwartetu (perkusja, bas, instrumenty elektroniczne, saksofony) dało Vandermarkowi niesamowitą paletę dźwięków na stworzenie każdej kompozycji. Sprawiają to również pozostali, doborowi członkowie zespołu, a mianowicie Tim Daisy, Jasper Stadhouders i Christof Kurzmann. Ich zróżnicowane podejście do improwizacji i doświadczenie to bardzo dynamiczna i spontaniczna energia

 

6.11.2014

James Chance & Les Contortions

Bilety: 50 PLN

James Chance miał 20 lat, gdy w 1976 r. przyjechał do Nowego Jorku. W klubach jazzowych nie akceptowano jego wulgarnego stylu gry. Grał więc na ulicy i w parkach. Wkrótce założył swój pierwszy zespół – The Contortions: drapieżny i głośny, funkowy i punkowy jednocześnie. Zespołem zainteresował się Brian Eno, zamieścił nagrania grupy Chance’a na legendarnej już składance „No New York” ). Ta płyta zapoczątkowała ruch no wave (który z kolei stał się inspiracją m.in. dla sceny post-punk i noise).

Muzyka James Chance & The Contortions zniosła próbę czasu i dziś stanowi najmocniejszy punkt kultowej kompilacji – wśród wzorów wymienia ją m.in. John Zorn. Muzyka The Contortions łączyła jazz free (w stylu Johna Coltrane’a) i harmolodic (wzorem był Ornette Coleman) z rytmami disco, funkową sekcją rytmiczną, punkową ekspresją i brudem. James Chance, biały James Brown stylu punk, kipiał seksem i agresją. – Wyginaj się! (contort yourself! – stąd nazwa grupy) – krzyczał do fanów i bluzgał, gdy ci nie chcieli tańczyć. Jego występy wywołują sensację i zachwycają żywiołowością. – Funk punk brother number one! – napisał o nim „Melody Maker”. It’s a New York thing, baby!

 

9.11.2014

Rob Mazurek Pulsar Quartet [Mazurek/Sanchez/Lux/Herndon]

Bilety: 45 PLN

Rob Mazurek to jedna z najciekawszych postaci współczesnego jazzu, choć nie pisze się o nim tak dużo, jak o innych artystach. To prawdziwy człowiek-orkiestra, ale nie ze względu na ilość obsługiwanych instrumentów, a prowadzonych zespołów. Oprócz czysto solowych projektów w małych i dużych składach, ma też liczne projekty, jak Sao Paolu Undeground czy Forest Undeground z Kubą Sucharem, znanym z zespołów Robotobibok czy Mikrokolektyw.

 

11.11.2014

Marc Ribot Trio

Bilety: 60 zł

Marc Ribot

to gitarzysta równie wszechstronny, co kontrowersyjny. Jego techniczne umiejętności gry na gitarze z pewnością nie pozwalają umieścić go wśród największych wirtuozów. Za to kreatywność, pomysłowość i umiejętność znalezienia wspólnego języka z muzykami reprezentującymi wiele różnych, czasem skrajnie różnych muzycznych stylów daje mu zaszczytne miejsce wśród największych geniuszy gitary ostatnich dekad.

Marc Ribot próbował już w zasadzie wszystkiego. Grywa stale z Johnem Zornem w jego rozlicznych projektach, współpracując jednocześnie od czasu do czasu z Tomem Waitsem. Nagrywa z Eltonem Johnem i jeździ w trasy z Marianne Faithfull. Odnajduje się w klimatach soulowych z Jackiem McDuffem i Wilsonem Pickettem. Pojawiał się w koncertowym zespole McCoy Tynera. (Rafał Garszczyński – JazzPRESS/JazzRADIO)

 

16.11.2014

KAZE [Satoko Fujii / Natsuki Tamura / Christian Pruvost / Peter Orins]

Bilety: 35 PLN

Kaze to niezwykły japońsko-francuski kwartet na dwie trąbki, bębny i pianino. Grupa łączy w swoich szeregach dwóch muzyków renomowanego francuskiego zespołu Muzzix: grającego na trąbce Christiana Pruvosta i bębniarza Petera Orinsa oraz czołowych przedstawicieli japońskiej sceny muzyki improwizowanej, trębacza Natsuki Tamura i pianistkę Satoko Fujii.

 

17.11.2014

Ogoya Nengo & The Dodo Women’s Group

Bilety: 40 zł

Urodzona w rodzinie śpiewaków i mówców, wkrótce dołączyła do swej familii jako posłaniec i komentator społeczny. Kobiety tego rodu znane były jako piosenkarki Dodo. Jako najmłodsza wśród siedmiorga rodzeństwa, Anastasia była ulubienicą występujących krewniaków dlatego też już w w wieku 13 lat został przyznany jej pełny status piosenkarki Dodo, otrzymując imię Ogoya Nengo („Drogocenna”). Ogoya rewolucjonizowała swoje czasy, przemierzając kraj, śpiewając dla wielkich wodzów, wojowników, a nawet urzędników kolonialnych i misjonarzy.

Ogoya Nengo należy do Dodo, gatunku, który jest w niebezpieczeństwie zaniknięcia, ta ponadczasowa muzyka jest mistyczna ponieważ pochodzi z bardzo osobistego podejścia. Pomimo, że Ogoya jest legendarną artystką, pełni ogromną rolę w Kenijskiej muzyce folkowej, a jej kariera trwa już wiele dekad, niewiele osób z poza jej szerokości geograficznej miało okazję posłuchać jej, tym bardziej z zespołem.

 

18.11.2014

William Basinski

Bilety: 50 zł

Urodzony w 1958 roku w Houston. Jest wykształconym kompozytorem, klarnecistą i saksofonistą. Pod wpływem twórczości legendarnych osobowości twórczych, Steve’a Reicha i Briana Eno, Basinski oparł swój styl na pętlach uzyskanych ze starych taśm magnetofonowych i innych nietypowych zabiegach.

 

19-20.11.2014

2 Nights with Peter Brötzmann / Jason Adasiewicz / Steve Noble

Bilety: 40zł/60zł

Peter Brötzmann pojawił się na scenie muzyki jazzowej już pod koniec lat 60. i błyskawicznie zaszokował międzynarodową publiczność swoją radykalną grą, której charakter dobrze oddaje tytuł jednej z jego pierwszych płyt – „Machine Gun”. Przez całą swoją karierę pozostaje wierny bezkompromisowemu podejściu, decydując się na współpracę z całą rzeszą różnych artystów. Jednym z najbardziej znanych projektów, w których uczestniczył, był Last Exit z Billem Laswellem, Sonnym Sharockiem i Ronaldem Shanmonem Jacksonem.

 

23.11.2014

Shai Maestro Trio [IL/PE] (Shai Maestro / Jorge Roeder / Ziv Ravitz)

Bilety: 35 zł