„Lizard” nr 38
Wspierajcie nasze niezależne pismo – kupujcie najnowszy numer „Lizarda” w sklepie internetowym Audio Cave. W Empikach magazyn będzie dostępny w okolicy 25 września. Wysyłka do prenumeratorów oraz osób, które kupią magazyn w preorderze będzie realizowana kilka dni wcześniej. Pełen spis treści znajduje się w naszym sklepie internetowym. Tam również można zamówić prenumeratę oraz archiwalne numery pisma.
Trzydziesty ósmy numer „Lizarda” przejął Jimi Hendrix, który zmarł pięćdziesiąt lat temu – jesienna odsłona magazynu jest jednak skrojona jak zwykle według sprawdzonej receptury: miało być różnorodnie, ciekawie, intrygująco. I jest!
Spis treści prezentuje się następująco:
– Fryderyk Nguyen z grupy Katedra w rubryce Polska Scena Vintage prezentuje zespół The Fruitcakes.
– Relacje koncertowe do tego numeru dostarczył Piotr Kopka – jedna to ETNOTuczno Festiwal, a druga to raport z wyprawy do Koszyc na Summer Music Festival Hevhetia.
– Grzegorz Tarwid jest jedną z najbardziej twórczych postaci polskiej sceny jazzowej i improwizowanej – dobitnie świadczy o tym ostatnia płyta jego projektu Diomede zatytułowana Przyśpiewki. Z pianistą nie tylko o nowościach w jego dorobku rozmawiał Arek Lerch.
– Polska Scena Vintage to jedna z naszych stałych rubryk, w której znaleźć można przegląd polskich zespołów zjednoczonych pod banderą retro. W tym numerze prócz jej klasycznej odsłony Fryderyk Nguyen proponuje również podsumowanie tego zagadnienia.
– Morawski/Waglewski/Nowicki/Hołdys. Działali krótko. W dorobku mają tylko jedną płytę zatytułowaną prowokacyjnie Świnie. Historię tego niezwykłego projektu przypomina Konrad Wojciechowski.
– Virus, Weed i Skyline. Trzy mało znane niemieckie zespoły (oraz tajemniczy udział Kena Hensleya z Uriah Heep w jednym z tych projektów) przypomina Sebastian Chosiński.
– Rodzimego zespołu Nurt nie trzeba chyba nikomu przypominać – to klasyka naszej muzyki rockowej. W poczet organizmów jednopłytowych wprowadza grupę Piotr Chlebowski.
– Kanon jazzowy autorstwa Rafała Zbrzeskiego poszerza się o kolejne wielkie wydawnictwo – tym razem jest to płyta Far East Suite Duke’a Ellingtona.
– Pamiętacie wytwórnię DERAM? To tam swoje płyty wydawali m.in. The Moody Blues, Ten Years After, Egg czy Khan. Dorobek labelu przybliżają Piotr Kopka i Bartosz Leśniewski.
– Pięćdziesiąt lat temu odszedł Jimi Hendrix – gitarzysta, który zrewolucjonizował podejście do tego instrumentu. W tym numerze przypominamy o jego wielkim dziele, jakim bez wątpienia był album Electric Ladyland.
– Recepcja Hendrixa na ziemiach polskich? Konrad Wojciechowski w syntetyczny sposób przybliża to rozległe zagadnienie.
– Pamiętacie Steve’a Winwooda i jego zespół Traffic? Marcin Ciupek przypomina o pierwszych chwilach działalności tego zespołu z naciskiem na ich pierwszy album zatytułowany Mr Fantasy.
– Rory Gallagher – wielki gitarzysta, o którym już pisaliśmy na łamach. Tym razem Paweł Pałasz przypomina jego dokonania w szeregach grupy Taste oraz przygląda się solowemu dorobkowi z wczesnych lat 70. (płyty Rory Gallagher, Deuce oraz Live In Europe).
– Anthony Phillips znany jest przede wszystkim jako gitarzysta grupy Genesis w jej najwcześniejszym etapie działalności. Ten epizod przyćmił jego późniejsze, niezwykle oryginalne solowe dokonania. Dziesięć utworów z jego dorobku wyselekcjonował Gerard Nowak.
– Frank Zappa i muzyka poważna? Słuchacze stają tutaj w obliczu przepastnej dyskografii, wielotorowości działań twórczych i szerokiego zakresu odniesień – wszystko to sprawia, że temat jest bardzo obszerny. Aleksander Filipowski pochyla się nad „poważnymi” eksploracjami Zappy, które w rockowym światku są czymś wyjątkowym.
– Czy zespół Radiohead jest współczesnym odpowiednikiem grupy The Beatles? Na to pytanie stara się odpowiedzieć Michał Pick.
– W dziale recenzji m.in. The Residents, Bob Dylan, Roger Eno & Brian Eno, PRL, The Stooges i wiele, wiele innych.
– Błażej Budny w swojej stałej kolumnie Blast From The Past przypomina perły przeszłości.
– Piotr Kopka z bloga Literatura sautée i Damian Bydliński z bielskiego Lizarda w sąsiedzkich felietonach jak zawsze dzielą się ciekawymi spostrzeżeniami o muzyce i nie tylko.
– Marcin Oleś przybliża jaki wpływ na muzykę miało pojawienie się fonografii.
– Poradnik kupującego tym razem przejął Jimi Hendrix. Jego dorobek porządkuje Bartosz Leśniewski.
– Romana Makówka Photography.