Przejdź do treści

„Lizard” nr 57

„Lizard” nr 57, spis treści:

– Wędrując po scenach Krakowa i Śląska, tym razem relacjonujemy koncerty muzyki improwizowanej (cykl Kakofonie), rockowej (Trupa TrupaSteve HackettA Place To Bury Strangers) oraz jazzowej (Głupi KomputerIll Considered).

– O genezie i założeniach albumu Alert formacji Dominik Strycharski Core jej lider opowiedział Arkowi Lerchowi.

– Czym jest i jakie ma znaczenie w polskiej muzyce alternatywnej płyta Ogród koncentracyjny 30 lat po premierze? Nie tylko na te pytania Marcinowi Ciupkowi próbował odpowiedzieć lider ŚwietlikówMarcin Świetlicki.

– W prowadzonym przez Piotra Chlebowskiego cyklu „organizmów jednopłytowych” tym razem zaglądamy do Czechosłowacji lat 60. i 70., by przyjrzeć się jazz-rockowej grupie Flamengo i jej albumowi Kuře v hodinkách.

– W świecie współczesnego hard rocka zespół Black Country Communion osiągnął bardzo znaczącą pozycję. O historii bandu i jego płytach opowiada Błażej Hałat.

– Cykl American Dream z uporem krąży po całych Stanach, ale w Bostonie jeszcze nie był. To tam narodził się psychodeliczny zespół Ultimate Spinach, którego dzieje przedstawia Marcin Ciupek.

– Robert Fripp jest kolejnym bohaterem naszej rubryki In Concert. Wybrane płyty live z dorobku artysty omawia Bartosz Leśniewski.

– Byli supergrupą złożoną z muzyków po przejściach. Pozostawili po sobie jeden album Above, któremu stuknęło właśnie 30 lat. O narodzinach i historii Mad Season opowiada Magdalena Żmudzińska.

– W 1990 roku, po wielu latach osobnego funkcjonowania w muzyce, Lou Reed i John Cale ponownie połączyli siły, by oddać hołd Andy’emu Warholowi, dawnemu mentorowi The Velvet Underground. Ponadczasowe piękno płyty Songs For Drella próbuje uchwycić Marcin Ciupek.

– AC/DC potęgą są i basta. A na pewno byli nią w latach 70., gdy rolę wokalisty zespołu pełnił Bon Scott. Przypominając czasy największej chwały Australijczyków, Piotr Chlebowski w obszernym eseju opowiada o albumie Let There Be Rock.

– Anna Zalewska, prowadząca w „Lizardzie” cykl Północny wiatr o starym rocku skandynawskim,  tym razem zaprasza nas do Szwecji, by przyjrzeć się historii i płytom formacji Archimedes Badkar.

– Funk od ponad pół wieku inspirował muzykę rockową, wchodząc z nią w twórcze interakcje. Rezultatem były często albumy innowacyjne, wybitne, przekraczające granice gatunków. 22 płyty z tego obszaru omawia Paweł Pałasz.

– Korzenie rocka gotyckiego sięgają lat 60., choć sam gatunek rozwinął się dopiero dwie dekady później. O genezie nurtu i jego wczesnych przedstawicielach opowiada Aleksander Gręda.

– Kontynuujemy podróż z Koncertowym archiwum rocka Pawła Mądrego. W trzeciej odsłonie cyklu autor omawia siedem mniej znanych albumów live.

– Dział recenzji to jak zawsze u nas istny róg obfitości. Tym razem omawiamy m.in. płyty zespołów StereolabPanda BearFACSSwansAlfah FemmesArmiaBlack Country, New RoadLovewormsPleńStevena WilsonaNektarNeila YoungaThe MovePink FloydYes itd. Ponadto omawiamy książkę Rafała Księżyka Fala. Rok 1984 i polski postpunk.

– Na refleksje felietonowe zapraszają nasi stali autorzy: Filip Baczyński (Polski jazzgot) i Wojciech Kozielski (Revolution Rock).

– W Poradniku kupującego przyszła pora na Briana Eno. Bogatą dyskografię artysty porządkuje Jacek Socała.

– Numer wieńczy jak zwykle rubryka Jacek Raciborski Photography, tym razem ze zdjęciem Nicka Masona.