Przejdź do treści

„Lizard” nr 55

„Lizard” nr 55, spis treści:

– Miniona jesień posłużyła nam do licznych wojaży koncertowych, podczas których odwiedziliśmy Poznań (koncert zespołu Gong), Łódź (Festiwal Soundedit), dwukrotnie Warszawę (MudhoneyWaglewski/Hołdys/Karimski Orchestra), Gdańsk (Festiwal Inside Seaside) oraz Kraków (Lydia Lunch/Marc Hurtado).

– W pożegnalnym odcinku Muzycznego sequelizmu Francis Tuan zastanawia się nad przyszłością muzyki w kontekście rozwoju sztucznej inteligencji, przy okazji proponując płytowe niespodzianki.

– Powrócili triumfalnie po wielu latach świetną płytą Rack. Nie tylko o niej z zespołem The Jesus Lizard porozmawiał Arek Lerch.

– Przy okazji warszawskiej aukcji gitar ze swojej licznej kolekcji, Jan Borysewicz opowiedział Konradowi Wojciechowskiemu o niegasnącej pasji do ulubionego instrumentu.

– Zespół Javva sporo namieszał w środowisku muzycznym najnowszym albumem Pícaros. O okoliczności powstania tej płyty i szereg innych spraw Arek Lerch przepytał frontmana Javvy, Łukasza Jędrzejczaka.

– Australijski rock nieczęsto gości na łamach „Lizarda”. Tym bardziej proponujemy spotkanie z pierwszym zespołem Nicka Cave’a – The Boys Next Door. Jedyny album grupy przybliża Piotr Chlebowski w kolejnej odsłonie cyklu o „jednopłytowcach”.

– A skoro o Nicku mowa, to dalszy ciąg jego muzycznej historii znajdziecie w następnym tekście Piotra Chlebowskiego. Przedmiotem analizy autora jest jedno z arcydzieł lat 80., płytowy debiut formacji Nick Cave And The Bad Seeds – From Her To Eternity.

– Zespół Screaming Trees nie miał tyle szczęścia, ile inne grupy ze stanu Waszyngton, zdobywające szeroką popularność na początku lat 90. Dzieje bandu, w którym za mikrofonem stał Mark Lanegan, przypomina Magdalena Żmudzińska.

– Cykl American Dream już po raz drugi wędruje do Chicago. Bohaterem kolejnego tekstu Marcina Ciupka jest pochodząca z Wietrznego Miasta grupa H.P. Lovecraft.

– W rubryce In Concert Bartosz Leśniewski tym razem bierze na tapet płyty live starych mistrzów – Black Sabbath.

– Krautrock dał światowej muzyce kilka genialnych zespołów, m.in. Popol Vuh, o którym w przekrojowym artykule opowiada Jacek Socała.

– Bez wizyt w Skandynawii numer byłby uboższy. W kolejnym odcinku cyklu Północny wiatr Anna Zalewska przygląda się historii i albumom szwedzkiej grupy Fläsket Brinner.

– Pamiętacie Eloy? Niemiecka grupa przedstawiła w latach 70. własną wersję prog-rocka. O jednej z najlepszych płyt zespołu, Ocean, pisze Piotr Chlebowski.

– Temat pożegnalnych dzieł muzyków podejmuje Paweł Pałasz, obszernie omawiając ostatnie wydane przed śmiercią albumy Lou Reeda oraz Davida Bowiego.

– Niedawno zmarłego tekściarza King Crimson, Petera Sinfielda, wspomina Piotr Chlebowski.

– Wśród 42 płyt omówionych w dziale recenzji znajdziecie m.in. albumy GoatThe CureDavida GilmouraThe Smile, zespołu JavvaPixiesThe Jesus LizardThe Wolfgang Press, grupy BłotoThe ShadowsSBBGeorge’a HarrisonaJimiego HendrixaBoba Dylana i wielu innych. Ponadto proponujemy recenzje książek o zespole Fairport Convention i o dolnośląskiej niezależnej scenie muzycznej.

– Do lektury felietonów jak zwykle zapraszają Filip Baczyński (Polski jazzgot) i Wojciech Kozielski (Revolution Rock).

– W Poradniku kupującego przyszedł wreszcie czas na Toma Waitsa, którego płyty omawia Mateusz Sroczyński.

– Jacek Raciborski Photography.