Lizard Magazyn nr 29

Lizard Magazyn nr 29“Lizard” nr 29 – KUP TERAZ!

Cykl kwartalny jest nieubłagany. Mamy czerwiec, więc przyszła pora na kolejny numer, dwudziesty dziewiąty numer “Lizarda”. Tym razem na okładce niespokojny duch muzyki rockowej – Lou Reed, któremu wewnątrz magazynu poświęciliśmy aż 12 stron. A co prócz tego? Spis treści prezentuje się następująco:

  • W rubryce Polska Scena Vintage Fryderyk Nguyen przybliża zespół Lonker See.

  • Rubryka koncertowa w tym numerze składa się z trzech elementów: Jazz Art Festival, Jean Luc Ponty oraz The Magic Of Santana.

  • Billy Ritchie z zespołu Clouds, który położył podwaliny pod rocka progresywnego, opowiada w rozmowie z Krzysztofem Opalskim m.in. o szalonych latach 60., o swojej zawiłej relacji z Davidem Bowie oraz o tym, jak jego gra na instrumentach klawiszowych wpłynęła na Keitha Emersona.

  • Tomasz Gwinciński jest na polskiej scenie muzycznej postacią nietuzinkową. I choć jego dorobek zna tylko niewielka grupa słuchaczy, to jednak bogactwo tej muzyki olśniewa. O niezwykle ciekawych projektach (m.in. Trytony, Maestro Trytony) bydgoskiego muzyka wnikliwie opowiada Witold Zimowski.

  • Dorobek zespołu Marillion dzieli się na dwa etapy – z Fishem i z Hoghartem. Który z nich pisał ciekawsze teksty? Lirykę Marillion przeanalizował Piotr Kopka.

  • W latach 70. czeska frakcja muzyczna ostro namieszała na niemieckim podwórku. Zespół Emergency pozostawił po sobie kilka płyt, które wpisują się w kanon muzyki krautrockowej. Nad dorobkiem tej formacji pochyla się Sebastian Chosiński.

  • The Human Beastnie zawojowali list przebojów. Zostawili jednak po sobie jedno fascynujące wydawnictwo zatytułowane Volume One, o którym przypomina Jakub Kozłowski.

  • Bakerloo z pewnością jest jednym z najbardziej znanych organizmów jednopłytowych. Jak formowała się kapela? Jak przebiegała rejestracja płyty? Co na niej można znaleźć? Historię formacji przybliża Piotr Chlebowski.

  • Po chwilowej pauzie wracamy do drobniejszch organizmów jednopłytowych – w tym rozdaniu przyszła pora na polską reprezentację. Wybrali i omówili: Marcin Bronhard, Bartosz Buhholz, Bartosz Leśniewski i Jacek Świegoda.

  • Pharoah Sanders, uczeń Johna Coltrane’a, pozostawił po sobie fascynujący dorobek solowy. W Kanonie Jazzowym Rafał Zbrzeski przedstawia jego niezapomniany album Karma.

  • Progresywny Rzecznik Ludu, czyli Patryk Antosiak i Jakub Szczepaniak wiodą spór dotyczący twórczości Klausa Schulze.

  • Lou Reed zawsze był nietuzinkowym gościem. I taka była też jego płyta Tansformer, którą na części pierwsze rozkłada Bartosz Buchholz.

  • Andy Warhol i Lou Reed z pewnością należeli do najbardziej fascynujących osobowości nowojorskiej bohemy lat 60. Rafał Zbrzeski opowiada o tej niełatwej relacji pomiędzy liderem The Velvet Underground a jednym z najważniejszych przedstawicieli pop-artu.

  • Schyłkowy dorobek uznanych artystów ze szkodą dla słuchaczy często przemyka niezauważony. Bartosz Buchholz przypomina najciekawsze płyty zarejestrowane przez Lou Reeda w XXI wieku.

  • Chick Corea / Return To Forever. W poprzednim numerze Aleksander Filipowski zgłębiał wczesny dorobek tego uznanego amerykańskiego pianisty. W bieżącym wydaniu przyszła pora na przypomnienie zespołu Return To Forever.

  • Electric Light Orchestra. Gerard Nowak wybiera swoją ulubioną dziesiątkę utworów z dorobku Elektryków.

  • O tym, dlaczego zespół Rainbow nie jest tylko cieniem Deep Purple opowiada Michał Chalota.

  • Nick Mason, perkusista zespołu Pink Floyd to najmniej znana postać tej kultowej kapeli. Jego rolę w zespole analizuje Piotr Chlebowski.

  • Recenzje płytowe: m.in. Lonker See, A Perfect Circle, Comus, The Doors.

  • Recenzje książkowe: m.in. Nick Cave, Jerzy Milian, Retromania.

  • Blast From The Past. Smakołyki dźwiękowe sprzed lat przybliża Błażej Budny.

  • Literatura sautée, czyli literatura i muzyka w felietonie Piotra Kopki.

  • Damian Bydliński i jego LostlandDeptaj kaczkę ile sił, czyli strumień nieczystej świadomości.

  • Poradnik kupującego: Lou Reed. Dorobek artysty przegląda Rafał Zbrzeski.

  • Romana Makówka Photography: Andy Latimer.