Cykl kwartalny jest nieubłagany. Mamy czerwiec, więc przyszła pora na kolejny numer, dwudziesty dziewiąty numer “Lizarda”. Tym razem na okładce niespokojny duch muzyki rockowej – Lou Reed, któremu wewnątrz magazynu poświęciliśmy aż 12 stron. A co prócz tego? Spis treści prezentuje się następująco:
-
W rubryce Polska Scena Vintage Fryderyk Nguyen przybliża zespół Lonker See.
-
Rubryka koncertowa w tym numerze składa się z trzech elementów: Jazz Art Festival, Jean Luc Ponty oraz The Magic Of Santana.
-
Billy Ritchie z zespołu Clouds, który położył podwaliny pod rocka progresywnego, opowiada w rozmowie z Krzysztofem Opalskim m.in. o szalonych latach 60., o swojej zawiłej relacji z Davidem Bowie oraz o tym, jak jego gra na instrumentach klawiszowych wpłynęła na Keitha Emersona.
-
Tomasz Gwinciński jest na polskiej scenie muzycznej postacią nietuzinkową. I choć jego dorobek zna tylko niewielka grupa słuchaczy, to jednak bogactwo tej muzyki olśniewa. O niezwykle ciekawych projektach (m.in. Trytony, Maestro Trytony) bydgoskiego muzyka wnikliwie opowiada Witold Zimowski.
-
Dorobek zespołu Marillion dzieli się na dwa etapy – z Fishem i z Hoghartem. Który z nich pisał ciekawsze teksty? Lirykę Marillion przeanalizował Piotr Kopka.
-
W latach 70. czeska frakcja muzyczna ostro namieszała na niemieckim podwórku. Zespół Emergency pozostawił po sobie kilka płyt, które wpisują się w kanon muzyki krautrockowej. Nad dorobkiem tej formacji pochyla się Sebastian Chosiński.
-
The Human Beastnie zawojowali list przebojów. Zostawili jednak po sobie jedno fascynujące wydawnictwo zatytułowane Volume One, o którym przypomina Jakub Kozłowski.
-
Bakerloo z pewnością jest jednym z najbardziej znanych organizmów jednopłytowych. Jak formowała się kapela? Jak przebiegała rejestracja płyty? Co na niej można znaleźć? Historię formacji przybliża Piotr Chlebowski.
-
Po chwilowej pauzie wracamy do drobniejszch organizmów jednopłytowych – w tym rozdaniu przyszła pora na polską reprezentację. Wybrali i omówili: Marcin Bronhard, Bartosz Buhholz, Bartosz Leśniewski i Jacek Świegoda.
-
Pharoah Sanders, uczeń Johna Coltrane’a, pozostawił po sobie fascynujący dorobek solowy. W Kanonie Jazzowym Rafał Zbrzeski przedstawia jego niezapomniany album Karma.
-
Progresywny Rzecznik Ludu, czyli Patryk Antosiak i Jakub Szczepaniak wiodą spór dotyczący twórczości Klausa Schulze.
-
Lou Reed zawsze był nietuzinkowym gościem. I taka była też jego płyta Tansformer, którą na części pierwsze rozkłada Bartosz Buchholz.
-
Andy Warhol i Lou Reed z pewnością należeli do najbardziej fascynujących osobowości nowojorskiej bohemy lat 60. Rafał Zbrzeski opowiada o tej niełatwej relacji pomiędzy liderem The Velvet Underground a jednym z najważniejszych przedstawicieli pop-artu.
-
Schyłkowy dorobek uznanych artystów ze szkodą dla słuchaczy często przemyka niezauważony. Bartosz Buchholz przypomina najciekawsze płyty zarejestrowane przez Lou Reeda w XXI wieku.
-
Chick Corea / Return To Forever. W poprzednim numerze Aleksander Filipowski zgłębiał wczesny dorobek tego uznanego amerykańskiego pianisty. W bieżącym wydaniu przyszła pora na przypomnienie zespołu Return To Forever.
-
Electric Light Orchestra. Gerard Nowak wybiera swoją ulubioną dziesiątkę utworów z dorobku Elektryków.
-
O tym, dlaczego zespół Rainbow nie jest tylko cieniem Deep Purple opowiada Michał Chalota.
-
Nick Mason, perkusista zespołu Pink Floyd to najmniej znana postać tej kultowej kapeli. Jego rolę w zespole analizuje Piotr Chlebowski.
-
Recenzje płytowe: m.in. Lonker See, A Perfect Circle, Comus, The Doors.
-
Recenzje książkowe: m.in. Nick Cave, Jerzy Milian, Retromania.
-
Blast From The Past. Smakołyki dźwiękowe sprzed lat przybliża Błażej Budny.
-
Literatura sautée, czyli literatura i muzyka w felietonie Piotra Kopki.
-
Damian Bydliński i jego Lostland – Deptaj kaczkę ile sił, czyli strumień nieczystej świadomości.
-
Poradnik kupującego: Lou Reed. Dorobek artysty przegląda Rafał Zbrzeski.
-
Romana Makówka Photography: Andy Latimer.