“Lizard” nr 49

Lizard Magazyn nr 49

“Lizard” nr 49 – spis treści:

- W relacjach koncertowych wędrujemy od Ostrowa Wielkopolskiego, przez Gdańsk i Katowice, aż po Kraków, omawiając występy Mike’a Sterna, zespołów SwansDymny Sour i Zwidy, a także artystów uczestniczących w Sea You 3city Music Showcase.

- Francis Tuan w Muzycznym sequelizmie przedstawia zespół Gypsy And The Acid Queen bezkolizyjnie łączący w swojej twórczości ogień z wodą.

- Arek Lerch rozmawiał z liderem grupy Entropia, ukrywającym się pod pseudonimem „U”, o okolicznościach powstania płyty Total.

- Stworzyli dubwave, zamieszali na rodzimej scenie elektronicznej i wciąż mają niedosyt. O artystycznych wyborach grupy Dynasonic z jej perkusistą, Mateuszem Rychlickim, rozmawiali Jan Biernacki i Bartosz Leśniewski.

- Bracia Kapsa – Jakub i Bartek – co jakiś czas zaskakują słuchacza nowymi projektami, udowadniając, że niepokój twórczy tkwi w ich DNA. O krętą drogę artystyczną oraz najświeższe wcielenie muzyczne, Contemporary Noise Ensemble, pytał braci Arek Lerch.

- Po czterech latach z nową płytą, The Beggar, powrócił zespół Swans. Z jego liderem, Michaelem Girą, bardzo interesującą rozmowę przeprowadził Arek Lerch.

- Doborowe trio Wojciech Jachna/Jacek Mazurkiewicz/Jacek Buhl co kilka lat sprawia nam satysfakcję kolejnym albumem. O najnowszą płytę […], o to dlaczego lubią ze sobą grać i czym jest dla nich muzyczna improwizacja, zespół JMB przepytali Jan Biernacki i Bartosz Leśniewski.

Psychodelia była zarówno zjawiskiem muzycznym, jak i fenomenem kulturowym. Polski aspekt tego wielowymiarowego nurtu poddaje analizie Konrad Wojciechowski, dokonując subiektywnego przeglądu rodzimych zespołów i piosenek związanych z rockiem psychodelicznym.

- W cyklu organizmów jednopłytowych Piotr Chlebowski zagląda tym razem do Ameryki, przypominając skromny, acz interesujący, dorobek grupy The Other Half.

The Seeds byli jedną z najważniejszych formacji rocka psychodelicznego. O znaczeniu zespołu i jego drodze twórczej opowiada Marcin Ciupek w kolejnej odsłonie rubryki American Dream.

- Co jakiś czas przedstawiamy kultowe i legendarne wytwórnie płytowe. Tym razem label ważny dla muzyki ambient – FAX – omawia w swoim tekście Jacek Socała.

- Ruch Rock In Opposition stanowił wyzwanie rzucone muzycznemu mainstreamowi. Założenia arcyciekawego zjawiska oraz jego najważniejsze płyty przedstawia Mateusz Sroczyński.

- Stały cykl In Concert tym razem zajmuje grupa Pink Floyd, której albumom live przygląda się Bartosz Leśniewski.

- W dorobku Petera Gabriela nie brakowało ważnych płyt, z których kilka na pewno należy do kanonu współczesnego rocka. Jedną z nich jest album Peter Gabriel III (potocznie określany jako „Melt”). O okolicznościach powstania tego dzieła i jego przełomowym charakterze obszernie pisze Piotr Chlebowski.

U2 od początku kariery imponowali występami na żywo. Fenomenowi koncertów grupy w jej pierwszych latach z uwagą przygląda się Paweł Mądry.

- Rock progresywny w latach 70. to nie tylko Anglia, o czym przekonuje Anna Zalewska w artykule na temat pochodzącej z Belfastu grupy Fruupp.

- Karierę niedocenianego u nas, a z pewnością wybitnego, piosenkarza folk-rockowego, Roya Harpera, przedstawia Paweł Pałasz.

- W dziale recenzji tym razem m.in. SwansDepeche ModeFire! OrchestraKilling JokePink FloydHumble Pie i wiele innych.

Nowy felietonista magazynu, Filip Baczyński z grupy Sneaky Jesus, dzieli się swoimi okołomuzycznymi spostrzeżeniami w rubryce Polski jazzgot; a na sąsiedniej stronie, jak zawsze, Lostland, czyli stały felieton Damiana Bydlińskiego z zespołu Lizard.

- W Poradniku kupującego dyskografię Petera Gabriela ocenia i porządkuje Marcin Ciupek.

Romana Makówka Photography.