Warsaw Prog Days III w klubie Progresja

W dniach 25-26 kwietnia 2014 roku odbędzie się już trzecia edycja warszawskiego festiwalu muzyki progresywnej. W tym roku impreza trwa dwa dni, a głównymi gwiazdami będą: niemieckie RWPL oraz polski Riverside. W ramach supportu usłyszmy The White Kites, Joanna Vorbrodt i XpressivE.Oto co o festiwalu i swoich artystach pisze gospodarz Warsaw Prog Days – klub Progresja:

25 i 26 kwietnia Progresja Music Zone zaprasza na trzecią edycję festiwalu rocka progresywnego, czyli Warsaw Prog Days III.
Już po raz trzeci organizujemy festiwal, który podkreślać ma początki Klubu Progresja. Ponad 10 lat temu na warszawskim Bemowie powstał niewielki klub z wielkimi ambicjami, dziś po przenosinach na Wolę (Fort Wola 22) jest to jedna z największych scen w Polsce dysponująca trzema scenami i klubokawiarnią. Nie byłoby jednak Progresji bez wsparcia gwiazd sceny rocka progresywnego.
Na festiwalu zagrają zatem ci, którzy z klubem związani byli od początku, czyli fenomenalny Riverside oraz RPWL, które promuje swoją najnowszą płytę, zatem nie może Was z nami nie być!

Gdzie?: Progresja Music Zone, Fort Wola 22, Warszawa
Kiedy?: 25 i 26 kwietnia
Bilety: na każdy dzień 50 zł w przedsprzedaży i 60 zł w dniu koncertu / karnety dwudniowe 80 zł (dostępne w: Progresja Cafe i na stronach: www.progresja.com, Eventim, eBilet)

Warsaw Prog Days III - Riverside, RPWL, klub Progresja

RPWL niemiecka grupa muzyczna pochodząca z Fryzyngi w Bawarii. Ich muzykę można zakwalifikować jako rock progresywny z elementami artrocka. W muzyce grupy widać duży wpływ twórczości Pink Floyd, zaczynała ona w roku 1997 od grania coverów właśnie tego zespołu. Szybko jednak wypracowała swój własny styl i do dnia dzisiejszego (2006) opublikowała pięć albumów. Sama nazwa “RPWL” pochodzi od pierwszych liter nazwisk muzyków z początkowego składu zespołu. W styczniu 2005 wydany został album World Through My Eyes. Można go kupić na tradycyjnej płycie Audio CD, jak również jako SACD. Gościnnym wokalistą, użyczającym swojego głosu do piosenki Roses jest Ray Wilson. W lutym 2008 roku ujrzała światło dzienne kolejna płyta zespołu zatytułowana “The RPWL Experience”. Wersja digipakowa jest poszerzona o 2 dodatkowe utwory: “Alone And Scared” i “Reach The Sun”. Na albumie znalazł sie też jeden cover – antywojenny song Boba Dylana – “Masters of War”.W lutym 2009 w Teatrze im. S. Wyspiańskiego w Katowicach zespół wystąpił jako główna gwiazda drugiego dnia ProgRock Festival. Materiał z tego koncertu znalazł się na najnowszym koncertowym wydawnictwie zespołu – “The RPWL Live Experience”. Poza muzyką na DVD można obejrzeć wywiady z Yogim Langiem i Kalle Wallnerem, wideoklip do “Breathe In, Breathe Out” oraz reportaż z trasy koncertowej z 2006 roku. W wersji limitowanej wydawnictwo dostępne jest w zestawie z dwiema płytami audio z zapisem koncertu. W kwietniu zespół gościł na kolejnej trasie koncertowej po Polsce a we wrześniu wystąpił na specjalnych koncertach w hołdzie zmarłemu 15 września 2008 klawiszowcowi Pink Floyd jakim był Richard Wright. Zespół zagrał utwory z repertuaru Pink Floyd z albumów “The Dark Side of The Moon”, “Animals” , “Wish You Were Here” oraz na bis kilka własnych.

XpressivE powstał w 1995 roku w Katowicach pod nazwą ImpressivE. Jego założycielami byli Piotr Nowak (wokal, instrumenty klawiszowe), Jakub Makowiecki (gitary), Karol Nowak (perkusja), oraz Wojciech Nowak (bas). Początkowo twórczość to głównie instrumentalna muzyka Art-Rockowa. W latach 1998-2001 zespół nagrał 3 płyty z cyklu live, które zawierają już przede wszystkim utwory wokalno-instrumentalne. W roku 2002 grupa zmienia nazwę na XpressivE. W tym czasie zespół nadaje swojej muzyce bardziej futurystyczne i nowoczesne brzmienie, co zaowocowało w 2005 roku wydaniem pierwszej studyjnej płyty: „Encounter”. W 2006 roku grupa nagrywa singla „Żart”. Na płycie w roli wokalisty wystąpił Damian Szczyguła, natomiast basistę Wojciecha Nowak zastąpił Robert Skorupka. W roku 2008 formacja zawiesza działalność do roku 2012, kiedy to następuje jej reaktywacja w składzie Piotr Nowak (instr klawiszowe), Karol Nowak (perkusja), Adam Wosz (gitary), Andrzej Kwiatkowski (wokal), oraz Władysław Kołodziejczyk (bas). Grupa rozpoczyna pracę nad nowym materiałem, efektem czego w październiku 2013 roku pojawia się zapowiedź nowego albumu w postaci MiniEP „PreLudium”. Na płycie znalazły się utwory: „Ostatnia z Kart”, „No Forgiveness”, oraz „Animal”.

Joanna Vorbrodt

W lutym ubiegłego roku do sklepów muzycznych w całej Polsce trafił debiutancki album Joanny Vorbrodt pt. NIE MA PRZYPADKÓW. Na albumie znalazły się dobrze znane słuchaczom Programu 3 Polskiego Radia utwory takie jak m.in.: Idą górniki drogą, Obudź się. Warszawa, Pomyśl o mnie czasem, 5.48 Magiczna godzina powrotów, czy Znaki.

Płyta NIE MA PRZYPADKÓW to poetyckie teksty z delikatną dozą ironii, w otoczeniu elektroniki i minimalistycznych gitar, zaprezentowane w oryginalnych aranżacjach.
Jej fonograficzny debiut przypadł na rok 2011, kiedy na przygotowanej przez Piotra Kaczkowskiego płycie prezentującej młodych artystów MINIMAX PL 6, artystka zaprezentowała utwór pt. Obudź się. Warszawa. W pierwszym dniu festiwalu Warsaw Prog Days III w Klubie Progresja Music Zone, wraz z artystką wystąpią towarzyszący jej muzycy: Romuald Vorbrodt, Łukasz Woncisz, Maciej Stocki, Piotr Błaszczyk. Więcej na: www.vorbrodt.wordpress.com

The White Kites­ warszawska grupa założona w 2012 r. Czerpie głównie z tradycji brytyjskiego rocka z przełomu lat ’60­’70 (Genesis, Pink Floyd, Robert Wyatt, The Zombies), lecz w autorskich piosenkach zespołu można odnaleźć również wpływy folku, musicalu, czy muzyki dawnej.

Zespół The White Kites jest objawieniem polskiej muzycznej sceny niezależnej zeszłego roku. Wydany w październiku 2013 r. album “Missing” zebrał niezmiernie pochlebne recenzje w prasie muzycznej (Teraz Rock, Lizard, Shindig Magazine) jak i serwisach muzycznych na całym świecie – od Nowej Zelandii po USA.

“Missing” to w pełni autorski, niemal godzinny program. Formą nawiązuje on zarówno do tradycji klasycznej muzyki programowej, jak i do rockowych albumów koncepcyjnych z przełomu lat 60-70tych. Koncertowa odsłona The White Kites to siedmiu muzyków, którzy łączą rozmaite tradycje muzyczne i style wykonawcze. Podstawą unikalnego stylu zespołu są rozmaite doświadczenia muzyczne jego członków – od jazzu i piosenki poetyckiej (Bartłomiej Woźniak), poprzez folk (Paweł Betley), post-rock (Jakub Tolak), art-rock (Przemysław Piłaciński) aż do aktorskich doświadczeń wokalisty (Sean Palmer). Efektem jest kalejdoskop oparty na rdzeniu rocka i blues-rocka (Percival Buck) z mocnymi wpływami psychodelii (Love Doctor, When Will Mai Return), muzyki pop (Missing), muzyki renesansowej (Clown King), szantowej (Stowaway Sylvie), a nawet jarmarcznej (Arrival, Stowaway Sylvie).